Tecnam P2008
Tecnam P2008-JC är det nya högvingade flygplanet från Tecnam som har varit en succé bland många kunder runtom i världen.
Med en flygkropp i kolfiber och vingar och stabilator av metall har Tecnam P2008 ett stort antal fördelar jämfört med traditionella flygplan. Denna kombination av både kompositmaterial och metall har resulterat i en mer bränsleeffektiv och mycket tystare flygplan. Tecnam P2008 är den bästa i sin klass, som garanterar både pilot och passagerare en mycket bekväm miljö och smidigt flyg upplevelse.
P2008-JC kan beställas för VFR eller VFR-Night operation under Normal category i Sverige, Norge eller Danmark. Redan idag är CS-VLA klassen (normal klass) är godkänd för PPL / LAPL / CPL skolning, klubb eller privatflygning i hela europa. Certifieringen möjliggör kommersiell bruk för ATO (FTO) skolor och även andra aktörer som behöver certifierade flygplan. Till skillnad från alla LSA flygplan så är VLA klassen godkänd för VFR-Night och PPL skolning.
Tecnam P2008-JC erbjuder flera fördelar, förutom de fantastisk fina linjer och de berömda flygegenskaper som flygplan från Tecnam erbjuder så kan man även dra nytta av den låga drift och inköpskostnader som medföljer alla flygplan från Tecnam.
Piloter över hela världen väljer P2008JC CS / VLA, Tecnam mest kostnadseffektiva och miljövänliga flygplan.
Kontakta oss redan idag så berättar vi mer om Tecnam P2008-JC
info@netman.se eller +46 33 23 96 96
Aircraft Dimensions | P2008 JC CS/VLA | |
Fuselage Height | 2,46 m | 8,1 ft |
Fuselage Lenght | 6,93 m | 22,7 ft |
Wingspan | 9 m | 29,5 ft |
Cabin Height seat to cover | 0,91 m | 3 ft |
Cabin Width | 1,2 m | 3,9 ft |
Maximum Seating Capacity | 2 | |
Fuel Tank Capacity | 62X2 lt | 14,5 X2 US GAL |
Design Weight & Loading | ||
MTOW | 650 kg | 1388 lb |
Std. Empty Weight | 390kg | 859 lb |
Useful Load | 260kg | 529 lb |
Baggage Allowance | 20 kg | 44 lb |
Performance | ||
VMAX | 225 km/h | 122 KTS |
Cruise Speed 75% | 215 km/h | 116 KTS |
Stall Speed flaps down power off | 74 km/h | 40 KTS |
Practical Ceiling | 4572 m | 15000 ft |
Takeoff Run | 220 m | 722 ft |
Takeoff Distance | 264 m | 866 ft |
Landing Run | 150 m | 492 ft |
Landing Distance | 290 m | 951 ft |
Rate of Climb | 4,6 m/sec | 900 ft/min |
Range | 640 N.M | |
Flight Rule | VFR Day/VFR Night | |
Powerplant | ||
Engine | Rotax 912 S2 | |
Horsepower | 98 hp | |
TBO | 2000 hrs | |
Propeller | Two-Bladed Fixed Pitch | |
Fuel Consumption lt/h – US Gal/h | 18 lt/h | 4,5 US Gal/h |
Type of Fuel | Mogas and Avgas |
P2008 CS/VLA STANDARD EQUIPMENT |
FLIGHT INSTRUMENTS and INDICATORS |
G3X DUAL SCREEN |
GDU370 |
GDU375 |
LRU Kit |
SENSOR Kit |
INSTALLATION Kit |
G3X Sensor kit |
Antenna GPS |
ENGINE INSTRUMENTS, GSU Configuration |
• Amps (Ammeter Shunt or Hall Effect) |
• Monitor CHT |
• Aircraft bus voltages |
• Oil temperature |
• OAT |
• Oil pressure |
• Fuel pressure |
• RPM |
• Fuel quantity (capacitive and resistive measurements) |
• Trim Indicator |
OTHER INSTRUMENTS / WARNING |
CHRONOMETER |
GENERATOR WARNING LIGHT |
Warning Light: |
– Low Oil pressure |
– Low Fuel pressure |
FLIGHT CONTROLS |
HYDRAULIC TOE BRAKES |
PARKING BRAKE |
ELECTRICAL FLAPS |
DUAL FLIGHT CONTROLS |
STABILATOR TRIM (Electric actuated from Stick) |
ENGINE CONTROLS |
CENTRAL QUADRANT with SINGLE THROTTLE LEVEL |